Bækkenbundstræning for kvinder

Mandag kl. 9.00. 1. gang d. 7. september sidste gang 9. november i alt 10 gange i den lille sal.

Har du problemer med at holde tæt for urin og afføring, når du f.eks. nyser, hoster eller hopper? Det kan skyldes, at dine muskler i bækkenbunden er svage.

Ofte kan du afhjælpe problemet med bækkenbundstræning.

Formål

  • At forebygge inkontinens på sigt
  • At øge din bevidsthed om bækkenbundens funktioner
  • At forbedre din muskelstyrke og udholdenhed i bækkenbundsmuskulaturen
  • At gøre dig i stand til at kunne bruge bækkenbundstræning i dagligdagens aktiviteter
     

Indhold

  1. og 8 gang: Relevant undervisning ved Bente Lundsgaard kontinenssygeplejerske, bla. tisse-, drikke- og toiletvaner, hjælpemidler, teori om bækkenbunden og venepumpen.
  • Træning af bækkenbunden
  • Rigtig aktivering af muskulatur, for eksempel når du hoster, nyser, rejser dig op, synger, træner, løfter børnebørn eller griner
  • Afspænding og vejrtrækningsøvelser
  • Tid til erfaringsudveksling

Tilmelding ved underviser fysioterapeut Mette Grønning Lange.

Mail: mgb@vejen.dk eller telefon: 79965799